Laboratorieanalyser
Bränsleanalyser avslöjar mer än mikrober
Moderna dieselmotorer är mycket känsliga för föroreningar. Kombinationen av mindre hållbar diesel och känsligare motorer har lett till ökade problem för dieselmotorer. Regelbundna analyser kommer att upptäcka problemen innan skadan inträffar, och man kan undvika kostsamma stillestånd.
- Vi utför provtagning av diesel för analys
- Vi analyserar bränsle enligt de standarder som gäller
Vi delar in provtagningen i tre kategorier:
A: Provtagning av alla typer av diesel i stationära tankar för pumpstationer, reservkraft och förbränningsdiesel:
Dessa tester utförs genom att vi öppnar tanken och tar ett bottenprov. Vi kan även ta ett mittprov på tankens innehåll, och eventuellt ett topprov om dieseln från de två tidigare proverna verkar förorenade. Likväl är det resultatet från bottenprovet som blir det giltiga. Testet tas med en speciell dieselprovtagare som sänks ner i tanken och öppnar automatiskt vid de givna punkterna. Provet överförs sedan till ett sterilt glas på plats och märks. Om så önskas kan vi försegla varje prov som i sin tur fotograferas av laboratoriet innan de öppnar och analyserar provet. Efter analysen finns en analysrapport från laboratoriet som avslöjar eventuell förorening.
B: Provtagning av diesel för entreprenadmaskiner, skogs- och jordbruksmaskiner:
Dessa prover tas via bränslemätare eller påfyllningsrör och med en vakuumpump överförs dieseln till ett sterilt glas på plats. Vi analyserar först detta visuellt, innan provet går vidare till laboratoriet för vidare analys. Om så önskas kan vi försegla varje prov som i sin tur fotograferas av laboratoriet innan de öppnar och analyserar provet.
C: Provtagning av diesel på båtar:
Dessa tester görs genom att man extraherar en viss mängd diesel från båten i ett provrör, och analyserar detta visuellt innan provet går vidare till laboratoriet för vidare analys. Om så önskas kan vi försegla varje prov som i sin tur fotograferas av laboratoriet innan de öppnar och analyserar provet.
Genom att utföra periodiska analyser av dieseln kommer du att kunna avslöja kommande problem du inte var medveten om.
- Vattenintrång
- Mikrober
- Levererad diesel under standard
- Rost
- Målade tankar som flagnar
Miljövänligt bränsle innebär utmaningar
Bränsle som används idag har över tid genomgått processer som gör bränslet mer miljövänligt än tidigare. Denna utveckling har lett till att det idag finns bränsletyper som är mycket mer mottagliga för kontaminering av mikrober, vatten och utfällning av vax och etanol. Vad gäller diesel, som tidigare kunde lagras länge på grund av sin höga svavelhalt, kan den idag inte lagras längre perioder med tillgång till luft/syre innan den oxiderar och drar till sig fukt.
FAQ
Om dieseln inte överensstämmer med minimikraven i EN590 är dieseln kontaminerad och därmed utdömd.
Om dieseln ligger utanför motortillverkarnas krav kan detta leda till motorhaveri utan att detta omfattas av motorgarantin.
Det kommer att variera i förhållande till många faktorer. Tankens skick, kvalitet på fylld diesel, typ av diesel och förbrukning. Vid kritisk reservkraft (sjukhus, datacenter, kraftverk) tar vi ofta prover var sjätte månad.
Dieselns hållbarhet kommer att variera beroende på många faktorer. Producenter rekommenderar normalt 6-12 månader lagringstid.