Laboratorieanalyser
Bränsleanalyser avslöjar mer än bara mikrober
Moderna dieselmotorer är mycket känsliga för föroreningar. Samtidigt har dagens dieselbränsle blivit mindre stabilt än tidigare. Kombinationen av känsligare motorer och mer sårbart bränsle har lett till en ökning av driftstörningar, stillestånd och kostsamma reparationer.
Genom att analysera dieseln regelbundet kan du identifiera problem i god tid och undvika oväntade avbrott. Våra analyser avslöjar inte bara mikrobiell tillväxt, utan även andra vanliga orsaker till kontaminering som ofta förbises.
Vi utför provtagning och bränsleanalys enligt gällande standarder
Vi erbjuder professionell provtagning av diesel i tre olika kategorier beroende på användningsområde:
A: Stationära tankar för reservkraft, pumpstationer och industribruk
Vi utför provtagning genom att öppna tanken och ta ett bottenprov, vilket alltid är det mest representativa. Vid behov kan vi även ta ett mittprov och topprov om något tyder på ojämn fördelning eller misstänkt förorening. Provet tas med en särskild dieselprovtagare som sänks ner i tanken och öppnas vid rätt djup. Provet överförs direkt till ett sterilt glas och märks på plats. Alla prover kan förseglas och dokumenteras med foto innan laboratorieanalys. Resultatet levereras som en tydlig rapport.
B: Mobila maskiner som entreprenadmaskiner, jordbruks- och skogsmaskiner
Här tas provet via bränslemätare eller påfyllningsrör med hjälp av vakuumpump. Dieseln överförs till ett sterilt glas och kontrolleras först visuellt, innan det skickas till laboratoriet. Vid önskemål kan proven förseglas och fotograferas innan analys.
C: Bränsleprov från båtar
Prov tas direkt från tanken med provrör och utvärderas först visuellt. Därefter skickas det vidare för laboratorieanalys. Även här kan proven förseglas och dokumenteras om så önskas.
Vad kan våra analyser upptäcka?
Med regelbundna bränsleanalyser kan du upptäcka problem i tid, ofta innan de märks i drift:
-
Vatten i bränslet
-
Mikrobiell tillväxt (bakterier, svamp)
-
Undermålig kvalitet på levererad diesel
-
Förekomst av rostpartiklar
-
Flagnande färg från invändigt målade tankar
Vill du säkerställa att din diesel håller rätt kvalitet och skyddar din utrustning? Kontakta oss så hjälper vi dig med provtagning, analys och dokumentation.
Därför bör du analysera dieseln regelbundet
Genom att utföra periodiska analyser av dieseln kan du upptäcka begynnande problem innan de leder till driftstörningar. Många felkällor är osynliga tills det är för sent. Med analys får du kontroll över bränslets kvalitet och tankens skick.
Vanliga fynd vid dieselanalys:
-
Vattenintrång i tanken
-
Mikrobiell tillväxt (bakterier, svamp, alger)
-
Diesel som inte uppfyller standard vid leverans
-
Rostpartiklar från insidan av tanken
-
Färgflagor från målade ståltankar
Genom att analysera i tid kan du sätta in rätt tiltak – som filtrering, polering eller tankrengöring – innan skador uppstår.

Miljövänligt bränsle innebär nya utmaningar
Dagens bränsle har genomgått flera förändringar för att bli mer miljövänligt. Men denna utveckling har också fört med sig nya utmaningar. Moderna bränsletyper är betydligt mer känsliga för kontaminering av mikrober, vatten och utfällningar av vax och etanol.
När det gäller diesel har borttagandet av svavel, som tidigare fungerade som ett naturligt konserveringsmedel, gjort att bränslet inte längre lämpar sig för långtidslagring i kontakt med luft. Istället oxiderar dieseln snabbare, drar till sig fukt och försämras över tid.
Resultatet är att bränslet kräver mer aktivt underhåll än tidigare för att behålla sin kvalitet och säkerställa drift som är både pålitlig och miljövänlig.




FAQ
Om dieseln inte överensstämmer med minimikraven i EN590 är dieseln kontaminerad och därmed utdömd.
Om dieseln ligger utanför motortillverkarnas krav kan detta leda till motorhaveri utan att detta omfattas av motorgarantin.
Det kommer att variera i förhållande till många faktorer. Tankens skick, kvalitet på fylld diesel, typ av diesel och förbrukning. Vid kritisk reservkraft (sjukhus, datacenter, kraftverk) tar vi ofta prover var sjätte månad.
Dieselns hållbarhet kommer att variera beroende på många faktorer. Producenter rekommenderar normalt 6-12 månader lagringstid.