Reservkraft

Dieselpolering: innebär upprepad periodisk filtrering av dieseln, detta underhåll krävs för att bibehålla kvaliteten på dieseln och bevara renheten i tankarna.

Tankrengöring: är vad som ska utföras i de fall dieselpolering inte har varit periodisk sedan tanken var ny, eller rengjordes, eller vid bristande underhåll.

Dieselrengöring och tankrengöring för reservkraft

Stationära dieseltankar som används för reservkraft kräver särskilt underhåll. De står stilla under långa perioder utan någon rörelse i bränslet, vilket skapar idealiska förhållanden för tillväxt av mikrober, ansamling av vatten och bildning av partiklar. För att säkerställa att dieseln är ren och driftsäker är det viktigt att förstå skillnaden mellan dieselrengöring och tankrengöring.

Vad är dieselrengöring?

Dieselrengöring innebär att man renar och cirkulerar bränslet i en tank för att avlägsna föroreningar som vatten, slam, bakterier och partiklar. Detta görs med hjälp av externa eller stationära filteraggregat. Genom att regelbundet genomföra dieselrengöring kan man undvika driftstörningar och kostsamma reparationer.

Ren diesel är avgörande för att motorerna i ett reservkraftsystem ska fungera som de ska. Därför är dieselrengöring en förebyggande åtgärd som bör utföras med jämna mellanrum, innan problem uppstår.

När behövs tankrengöring?

Tankrengöring är en mer omfattande och invasiv process än dieselrengöring. Den behövs när en tank har stått orörd under lång tid utan underhåll, eller när dieselrengöring inte har utförts regelbundet. Då har ofta mikrobiell tillväxt, slam och fritt vatten samlats i botten av tanken. I dessa fall krävs en fullständig tömning och manuell rengöring av tankens inre ytor.

Varför är stationär reservkraft särskilt utsatt?

Tankar för reservkraft står i princip alltid stilla. Det sker ingen omrörning av bränslet, förutom vid påfyllning. Detta innebär att tyngre ämnen som vatten sjunker till botten, där de kan bilda en grogrund för bakterier och svampar. Diesel kan också bli kontaminerad av fuktig luft som kommer in via avluftningsventilen eller av bränsle som redan är förorenat vid leverans.

Vatten i diesel kan komma från:

  • Kondens från luftens fuktighet

  • Otäta påfyllningslock och ventiler

  • Kontaminerat bränsle från tankbil

Det är därför bottenlagret i tanken oftast är det mest förorenade, även om diesel i det övre skiktet ser klar ut.

Så arbetar vi med dieselrengöring

Fuel Service har lång erfarenhet av att arbeta med stationära dieseltankar för reservkraft. Vår metod är beprövad, noggrann och dokumenterad. Så här går det till:

  1. Vi identifierar vilka tankar som är anslutna till varandra.

  2. Vi tar prover från botten av varje tank i sterila glas.

  3. Proverna analyseras på laboratorium för vatteninnehåll, mikrober och partiklar.

  4. Efter 5 till 7 dagar får vi analysresultatet digitalt.

  5. Vi inleder dieselrengöringen med våra mobila eller stationära enheter.

  6. Vi cirkulerar och renar bränslet utan att det behöver bytas ut.

  7. Vi uppnår bränslekvalitet enligt ISO 4406.

Vi suger diesel från botten och för tillbaka den i toppen av tanken i ett slutet system. Vår kapacitet är upp till 18 000 liter per timme.

All diesel behålls. Inget spill, ingen driftstörning. Metoden är både hållbar och kostnadseffektiv.

Vi kompletterar ert serviceavtal

Många anläggningar har regelbundet underhåll av sina generatorer, men bränslekvaliteten hamnar ofta utanför fokus. Det är vanligt att motorhaverier inträffar trots att service är utförd, eftersom bränslet varit kontaminerat. I sådana fall gäller inte garanti eller reklamationsrätt.

Våra tjänster kompletterar er befintliga serviceplan genom att ta ansvar för bränslets skick – vilket är en förutsättning för att reservkraften ska fungera när den behövs som mest.

Sammanfattning

För att säkerställa att dieseln i en reservkraftsanläggning håller rätt kvalitet krävs regelbunden dieselrengöring. Det förebygger mikrobiell tillväxt, vattenansamling och partikelbildning. Om detta försummas behövs tankrengöring, en dyrare och mer tidskrävande åtgärd.

Fuel Service erbjuder helhetslösningar för dieselrengöring och tankrengöring i anläggningar med reservkraft. Vi arbetar med avancerad teknik, dokumenterad metodik och djup kunskap om bränslekvalitet.

Kontakta oss för att säkerställa att er reservkraft alltid är redo.

Våra egna filteraggregat utvecklade för dieselrening

På Fuel Service utvecklar vi våra egna filteraggregat med fokus på effektiv och tillförlitlig rening av diesel. Vi kombinerar teknisk innovation med lång erfarenhet och praktisk kunskap från verkligheten. Därför ligger vi i framkant när det gäller att säkerställa ren diesel i både stationära och mobila anläggningar.

Vi vet vad som krävs och vi har tagit fram tekniken som gör skillnad.

 

Oavsett tankens storlek löser vi utmaningarna!

SwedishDanishFinlandEnglish