Alger i diesel och dieselbakterier

– dieselmikrober inte förekommer naturligt i en dieseltank, mikroberna uppstår inte i tanken – de har förts in i tanken slumpmässigt utifrån, detta händer ganska plötsligt oavsett tankens ålder.

Alger i diesel

Så kallade dieselbakterier är mikroorganismer som frodas där diesel och vatten möts. De kan leda till driftstörningar, igensatta filter och korrosionsskador i både tankar och bränslesystem.

Vad är dieselbakterier?

Dieselbakterier är mikroskopiska organismer som bakterier, svampar och mögelsporer som livnär sig på kolväten i dieselbränsle. De behöver vatten för att föröka sig och förekommer där kondens bildas i lagrade bränsletankar. De trivs särskilt i gränsskiktet mellan diesel och vatten, där de har god tillgång på både energi och fukt.

En ny generation mikrober kan bildas var tjugonde minut, vilket gör att tillväxten kan gå mycket snabbt under rätt förhållanden. Det har identifierats över 80 olika mikroorganismer som kan leva av diesel, och många av dem är så små (2 till 3 mikrometer) att de enkelt passerar genom vanliga bränslefilter.

Hur kommer de in i tanken?

Mikroberna kommer inte från själva dieseln, utan tillförs utifrån genom luft, kondens eller kontaminerad påfyllning. Vid luftning eller andning av tanken kan mikroorganismer från omgivningen komma in, särskilt i öppna eller dåligt tillslutna system.

En ny eller rengjord tank som inte har varit i kontakt med vatten innehåller inga mikrober. Men så fort fukt tränger in, skapas en gynnsam miljö för tillväxt. Vatten är den avgörande faktorn – utan det sker ingen tillväxt alls.

Vilka skador kan uppstå?

När dieselbakterier växer i tanken bildas en slemmig massa, så kallad biofilm. Denna kan:

  • täppa till bränslefilter

  • orsaka ojämn eller helt stoppad bränsletillförsel

  • bidra till syrebrist i bränslet

  • påskynda rost och korrosion i tankar, rör och komponenter

  • försämra bränslets kemiska stabilitet

  • öka risken för motorstopp eller haveri

Dieselns kvalitet försämras successivt, särskilt om den lagras längre än sex månader med fukt närvarande. Oxidation, syrabildning och partiklar kan tillsammans leda till igensatta ledningar, ökat slitage och dyra reparationer.

Så förebygger du mikrobiell tillväxt

För att minska risken för alger i diesel bör du:

  • Kontrollera regelbundet om det finns vatten i tanken

  • Hålla tankar torra, rena och tätt tillslutna

  • Undvika långtidslagring utan underhåll

  • Använda vattenavskiljande filter

  • Tillsätta biocider vid behov

  • Utföra dieselrengöring eller tankrengöring vid tecken på förorening

Professionell rengöring av tank och system är ofta nödvändig, eftersom biofilmen som bildas inte kan avlägsnas med filter ensam.

Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig att förebygga eller åtgärda dieselbakterier och kontaminering, är du varmt välkommen att kontakta oss.

Tankrengöring för båtar – Läs mer om hur vi rengör dieseltankar i marina miljöer

Tankrengöring för fast installerade bränsletankar – Effektiv rengöring av tankar i byggnader, anläggningar och industrier

Rengöring av dieseltankar för reservkraft och generatorer – Säkerställ bränslekvalitet och driftsäkerhet i kritiska system

Bränsleanalys och provtagning – Vi analyserar dieselns kvalitet och ger konkreta åtgärdsförslag

Dieselpolering och bränslerenovering – Avlägsna vatten, partiklar och mikroorganismer utan att kassera bränslet

 

FAQ

Nej! Dieselmikrober tillförs utifrån till din tank, antingen vid påfyllnad av tanken eller genom ventilationsrör – de uppstår inte av sig själv inuti tanken.

Genom att hålla tankarna fria från vatten kommer det inte att vara möjligt för bakterierna att föröka sig.

På en båt tar det normalt 1-2 dagar för tankrengöring beroende på hur stora tankarna är, typen av kontaminering, åtkomsten till tanken och hur tankens skott är uppdelade.

Kontakta Fuel-service så kan vi ta prover och undersöka samt föreslå åtgärder.

SwedishDanishFinlandEnglish