Båt

Dieseltank båtar

Varje år rekommenderar sjöräddningssällskap, båttidningar och försäkringsbolag att du som båtägare kontrollerar skicket på din diesel och ditt förfilter. Ändå förstörs semester till följd av infekterad och förorenad diesel. Framdriftshaveri är den vanligaste orsaken till att sjöräddning tillkallas för bogsering eller akut hjälp.

När det kommer till dieseltankar på båtar är detta något som skiljer sig från andra typer av tankar. De flesta dieseltankar i båtar är uppbyggda med skvalpskott. Skvalpskott är perforerade väggar, eller halvväggar i tankarna som ska begränsa fria vätskeytor, men ska fortfarande jämna ut volymen.
Dessa väggar skapar en kammare i tanken där dieselmikroberna kan växa ostört utan att du som ägare kan upptäcka problemet.

Det är på grund av dessa kammare som enbart tömning av tanken, med påfyllning av ny diesel inte kommer att hjälpa nämnvärt om förorenad diesel har upptäckts. Det finns många historier om båtägare som har tömt tanken och börjat igen, med återkommande problem redan samma säsong.

Framdriftshaveri på grund av förorenad diesel kan oftast undvikas genom att veta vad man ska titta efter vid filterbyte, och ta detta på allvar.

När behovet av tankrengöring uppstår beror detta på att förorenad diesel har tillsatts. Detta kan komma från en småbåtshamn med dåliga rutiner, en oren tankbil eller till och med längre bak i leveranskedjan.

Dieselmikrober har inte sitt ursprung i tanken, de har tillförts utifrån vid påfyllning, detta sker omedvetet och oväntat.

Läs mer om dieselmikrober här

 

Metod:

Om du upptäcker att du plötsligt har fått förorenad diesel i dina förfilter, eller misstänker detta, kan du kontakta oss. Du beställer då en av våra servicetekniker till din båt där den ligger.

  1. När vi kommer fram till din båt undersöker vi den noggrant och tar ett 250ml dieselprov i sterilt glas. Sedan tar vi bilder på motorn, filtertyper, anslutningar, tankar, slangar.
  2. Vi tillsätter biocid för att stoppa tillväxten i tanken.
  3. Dieselprovet levereras till laboratoriet. I laboratoriet undersöks provet avseende vatten, partiklar och mikrober. Det tar ca 5-7 dagar.
  4. Vi får svaret digitalt, och laddar upp resultatet tillsammans med all annan dokumentation.
  5. Vi kontaktar dig och du får en offert på arbetet.
  6. Vår servicetekniker kommer till din båt och har med sig alla filter och all förbrukning som är avsedd för din båt.
  7. Serviceteknikern tömmer tanken, sedan borras öppningar i tanken för åtkomst till varje kammare. De flesta tankar i båtar är gjorda av rostfritt stål som kräver kraftiga verktyg och är tidskrävande.
  8. Varje kammare i tanken rengörs noggrant.
  9. Filterhus och anslutningar rengörs. Packningar och o-ringar byts ut vid behov och nya filter installeras.
  10. Inspektionsluckor monteras på tanken där öppningarna borrats.
  11. Dieseln pumpas tillbaka till båten via vårt filteraggregat, detta istället för att deponera dieseln. Miljövänligt, cirkulärt, hållbart och smart!
  12. All luft i bränslesystemet tas bort med hjälp av vakuum, och vi ser till att allt är luftat och redo att starta.

Som du ser är detta ett arbete som måste göras mycket noggrant, och är inte en “quick fix”. Snabba lösningar finns inte, och ska inte accepteras av dig som båtägare. Kom ihåg att det här handlar om din säkerhet till sjöss.

VAD DU INTE SKA GÖRA

Tillsätta 2-taktsolja

Detta ökar mikrobtillväxten eftersom detta är en olja. Tillväxten blir starkare och dieseln ger ingen “smörjning”. Avlagringar från 2-taktsoljan kan leda till att injektorerna går sönder.

Tillsätta biocid

Ett fåtal av dessa produkter är effektiva, få är till försäljning för konsumenter. De flesta konsumentprodukter är alkoholbaserade och blandar allt fritt vatten som finns i tanken med dieseln. Detta förstöra dieseln då vattnet och dieseln emulgerar och kan i värsta fall förstöra injektorer och dieselpumpar. Vi använder endast professionella produkter för att stoppa tillväxten, men ingen produkt kan förvandla förorenad diesel och vatten till ren diesel igen. De döda mikroberna, partiklarna och vattnet kan fortfarande orsaka skada och olyckor, men celldelningen har upphört.
Därför är det nödvändigt med en tankrengöring efter tillsättning av sådana kemikalier.
Om du själv tillsätter sådana produkter innan du kontaktar oss kan detta störa mätningarna och det kan då vara omöjligt för vårt laboratorium att upptäcka infekterat bränsle. Föroreningen och vattenhalten är fortfarande närvarande med de faror det utgör för motorerna.

Tillsätta bensin i dieseln

Mikroberna i dieseln överlever inte i bensin, det stämmer, men bensinen tvättar bort dieselns smörjande egenskaper och kan inte bara orsaka haverier av injektorer och pumpar utan kan även leda till explosion då bensinångorna antändas. Om detta händer i dieseltanken kan energin i dieseln tillsammans med bensinen leda till en mycket kraftig explosion.

En eller flera av dessa symtom tyder på förorenad diesel

  1. Båten uppnår inte lika högt varvtal som tidigare
  2. Båten når inte samma hastighet
  3. Det är mer avgaser/rök än vanligt
  4. Svårstartad
  5. Startar inte på alla cylindrar samtidigt
  6. Föroreningar i vattenavskiljare
  7. Vitt cellulosaliknande material i filter
  8. Brunt eller svart slem i filtret.

Vad kan man göra för att tidigt upptäcka förorenad diesel?

  1. Kontrollera förfilter efter föroreningar innan du ger dig ut på resa.
  2. Kontrollera vattenavskiljaren/förfilterglas, dessa ger en bra bild av tankens skick.
  3. Dränera ur filterhusen: Hittar du vatten eller svart/brunt slem, eller en vit cellulosahaltig konsistens är risken stor att du har förorenad diesel.

Om du upptäcker föroreningar i filtret, vit cellulosa, brunt eller svart slem i filterhuset eller föroreningar i vattenavskiljaren, så är risken stor att du har infekterat diesel, och det du ser är bara toppen av ett isberg.

Kontakta oss. Antingen via mail, telefon eller kontaktformulär på hemsidan. Vi kan undersöka din båt och rengöra både diesel och tank. Om du har diesel i din tank så behöver du inte deponera den, den rengörs och går tillbaka till en ren tank.

Som bilderna nedan visar skärs cirkulära inspektionslock in i de rostfria tankarna, så att man kommer åt alla skott i tankarna. Tankarna rengörs sedan noggrant, innan inspektionslock sätts på. Filterhus plockas isär, frigörs, rengörs, kontrolleras och monteras.

Asfaltener

Om du klipper av ett hårstrå är detta cirka 50 mikron. Asfaltener är i våra ögon osynliga tjärpartiklar på 2 mikron som kan fyllas i tanken omedvetet. Dessa täpper till det fina filtret på motorn, men låter ofta grovfiltret (vattenavskiljaren) få fullt flöde, med vad som kan se ut som ett rent filter. Detta beror på att dessa filter är 10-30 mikron. Finfiltret täpps ofta igen och motorn går bra efter ett filterbyte, en kort stund. Asfaltener ger ingen indikation på ett kontaminerat förfilter. När det gäller asfaltener ska bränslet och tanken rengöras. Ofta kan man hitta stigare eller tankmätare täckta med ett tunt lager som påminner om kol.

Våra filteraggregat är unika

Vi på Fuel-service är utvecklare av filteraggregat. Idag ligger vi i framkant av tekniken för rening av diesel. Vi har kunskapen, vi har tekniken, vi har erfarenheten.

Ingen “Quick Fix”

Som bilderna visar kräver rengöring av en dieseltank noggrannhet och tid för att råda bot på mikroberna. Det finns ingen “quick fix”, alla skott måste exponeras och rengöras ordentligt, alla filterhus ska rengöras, alla rör ska blåsas, alla flottörer ska tvättas och frigöras. Fortsatt kontaminering av diesel går inte att hindra utan att göra jobbet grundligt.

FAQ

Det är många faktorer som spelar in, allt från var båten ligger, till hur omfattande demontering som krävs. Det går att ge ett pris efter en besiktning, men inte innan – då alla båtar är olika. För mer information, kontakta oss.

Kontaminering av diesel sker huvudsakligen i samband med när du fyller på dina tankar. Mikrober överförs naturligt via luften vid tankning och kan även medföras från tankstation eller tankbil. För mer information, kontakta oss.

Det kommer att variera i förhållande till var båten ligger, och hur mycket arbete som krävs för att slutföra jobbet. Läs mer på fuel-service.se för mer detaljer om processen.

Kontakta oss! Byt inte och tvätta inte filter då detta kan göra det svårare för oss att få positiva resultat på de dieselprover som ska skickas till labbet.

SwedishDanishFinlandEnglish
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter