Dieselmikrober

– dieselmikrober inte förekommer naturligt i en dieseltank, mikroberna uppstår inte i tanken – de har förts in i tanken slumpmässigt utifrån, detta händer ganska plötsligt oavsett tankens ålder.

Dieselmikrober

Dieselmikrober kallas i folkmun “dieselbakterier” och är självständiga livsformer som lever i och på vattenytan i en dieseltank där de livnär sig på kolväten från diesel. De är framför allt en encellig mikroorganism som bakterier, men även smittämnen som virus. Förökning sker genom celldelning och DNA kopieras till nästa generation.

Processen: Fission, tillåter en ny generation dieselmikrober att uppstå på bara 20 minuter. Det finns 84 olika mikrobiella arter som lever på diesel, anaeroba. De är små, bara 2,3 – 2,6 mikron i storlek, och flertalet kommer att kunna passera alla kommersiella filter till en modern dieselmotor.

Tillfört, inte uppkommit.

  • Dieselmikrober kommer oftast in i dieseltankar spontant och av misstag.
  • Beroende på temperaturskillnader och lagringsförhållanden kan det naturligt bildas kondens i dieseltankar. Kondens är en förutsättning för tillväxt av dieselmikrober som livnär sig på vattnet, mer kondens orsakar även ytterligare spridning av dieselmikrober.
  • En ny tank som ännu inte fyllts med diesel kommer inte att ha dieselmikrober i tanken.
  • Dieselmikrober kan vara påfyllt eller kommit in i tanken via luften.
  • Efter åtgärd kan dieselmikrober fyllas på igen eller komma in i tanken via luften.
  • En yttre påverkan krävs för att fylla på dieselmikrober i en tank, detta sker inte av sig självt.

Vad kan hända med dieselmotorn vid angrepp av dieselmikrober?

  • Dieselmikrober är mikroskopiska och lever på vattenytan under dieseln. De livnär sig på dieseloljan i tanken och förökar sig snabbt med hjälp av celldelning.
  • Dieselmikrober lämnar en seg massa som även täpper till filter och skadar tankar, ledningar och motorsystem. Mindre mängder dieselmikrober bildar beläggningar i tankar, ledningar och motorsystem som minskar motorns kraft. Oljeprodukter kommer, liksom andra organiska ämnen, att brytas ned av mikroorganismer.
  • Dieseln kan förlora sina egenskaper redan efter 6 månaders lagring.
  • Till mikroorganismer hör i sammanhanget bakterier, svampar och alger som i samband med diesel ofta kallas “Dieselbakterier” i folkmun.
  • När dieselmikrober växer i dieselolja kommer de genom sin ämnesomsättning att omvandla delar av dieseloljan till komponenter som är direkt skadliga för förbränningsmotorer. Slemmet lägger sig som ett lager i tankar och rörsystem, så att rör och filter tätas.
  • I denna beläggning kan miljontals mikroorganismer eller dieselmikrober detekteras per gram diesel.
  • Mikroorganismerna angriper och oxiderar ytor i tankar och bränslesystem och orsakar därmed betydande skador på all metall. Dieselmikrober kan leda till minskat eller totalt stopp i bränsletillförseln.

– Vid rengöring av dieseltankar rengörs både tankarna och dieseln poleras.

BÅT: Tankrengöring på båt, klicka här

ÖVRIGA TANKAR: Tankrengöring på övriga tankar, klicka här

RESERVKRAFT: Rens av dieseltank på generator eller tank, klicka här

ANALYS: För analys av drivmedel, klicka här

FAQ

Nej! Dieselmikrober tillförs utifrån till din tank, antingen vid påfyllnad av tanken eller genom ventilationsrör – de uppstår inte av sig själv inuti tanken.

Genom att hålla tankarna fria från vatten kommer det inte att vara möjligt för bakterierna att föröka sig.

På en båt tar det normalt 1-2 dagar för tankrengöring beroende på hur stora tankarna är, typen av kontaminering, åtkomsten till tanken och hur tankens skott är uppdelade.

Kontakta Fuel-service så kan vi ta prover och undersöka samt föreslå åtgärder.

SwedishDanishFinlandEnglish
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter